מצאו את ההבדלים: מתכנת או נינג׳ה?

ענף ההייטק ידוע כתובעני, ולא מפתיע שתיאורו של המועמד האידיאלי במודעות הדרושים כולל לעתים סופרלטיבים כמו ״רוקסטאר״, ״תותח״ ו״נינג׳ה״. אך האם שליטה באמנויות הלחימה והבמה היא אכן חלק מסט הכישורים הנחוץ להצלחה במקצוע? במידה שכן, כיצד תזהו אם למועמד אכן יש את כל הכישורים הרלוונטיים הללו?

הנה כמה דוגמאות מתוך מודעות דרושים מרחבי האינטרנט:

נראה כי הדרישה להיות תותחופלצת היא בגדר דרישת רשות בלבד, אך הדרישה להיות נינג׳ה עקבית למדי ונוכל להיתקל בה במודעות רבות יותר:

באופן מפתיע, לא תמיד חשוב הניסיון. מה שכן, חשוב להיות רעבים ללמידה.

הרעב הזה חשוב. אחרת הלמידה במקרר המשרדי תירקב, ותיאלצו לזרוק אותה לפח.

ראינו אפוא שיש כיום ביקוש עצום לנינג׳ות בתעשיית ההייטק, אבל איך מוצאים את הנינג׳ה הנכונה לתפקיד? והאם באמת צריך כל כך הרבה נינג׳ות? האם ייתכן שההעדפה לאנשים השולטים באמנויות לחימה נובעת מסדר עדיפויות שגוי ומחוסר הבנה של הצרכים הטכנולוגיים האמיתיים?

בבואכם לשכור עובד חדש, האם יש ביכולתכם להעריך מהי העבודה שהוא עומד לבצע וכיצד ישתלב בתרבות הארגונית, על סמך מאפייניו החיצוניים ועל סמך ידיעותיו באמנויות הלחימה, כפי שהצהיר עליהן בקורות החיים וכפי שבאו לידי ביטוי במעמד הראיונות הטכניים?

אלה שאלות שלא קל לתת עליהן תשובה חד משמעית, כמובן. לכן, הבה נתבונן בתמונות הבאות וננסה לעמוד על מידת התאמתם של המועמדים השונים. אילו מבין התמונות הבאות מתארת את אופי העבודה שלה אתם מצפים מהעובדים שלכם?

תמונה 1

מה דעתכם? מפתח תוכנה, או נינג׳ה? האם זה העובד שאתם מחפשים?

לא כל כך קל לקבוע. על סמך הבגדים השחורים קשה לומר בוודאות. לפי סגנון התנועה – אפשר להניח שהוא שקט, ולא יפריע לשכניו. אך היעדר מחשב בסביבה עלול לרמוז שאין מדובר במפתח תוכנה. הסכין? כנראה עבור הפירות במטבח. כלומר, המועמד עונה לכל הפחות על קריטריון ה״רעב״.

נבחן כעת מועמדות נוספות.

תמונה 2

מעט קשה לקבוע, אך נראה שמדובר במפתחת תוכנה. אחד הסימנים לכך הוא העובדה שיד ימין מונחת על עכבר ולא אוחזת בסכין (חבל, מי יאכל את הפירות?). הבחנות דקות מעין אלה יסייעו לכם לזהות את המועמד המתאים ביותר. נתקדם הלאה:

תמונה 3

כפי שאולי שמתם לב, זוהי תמונה מכשילה. במקרה זה מדובר גם במתכנתת וגם בנינג׳ה, אך כל אחת מהן היא אדם נפרד. ההבדלים ביניהן אינם נראים גדולים, ויש ללמוד להיזהר ממצבים מבלבלים אלה. לכן חיוני לעבור על תמונות נוספות ולחדד את ההבדלים בין שני המקצועות.

תמונה 4

תמונה 5

במקרים אלה אפשר להסיק שמדובר בנינג׳ות, מאחר שסביבת העבודה אינה משרדית. כמו כן, פני העובדים אינם גלויים, כי הם נינג׳ות. הסכין הגדולה אינה מתאימה לשימוש במטבח והיא גם תופסת יותר מדי מקום בידיים וככה אי אפשר לתכנת ביעילות. הנינג׳ה בתמונה 4 לעיל גם מפגינה תזזיתיות יתרה. לא בטוחה שתזזיתיות זו הולמת סביבת עבודה שמלאה במיכשור יקר ועדין.

לשם השוואה, נעיין בתמונות 6-7 שלהלן, שבהן בולטים המחשב ושולחן העבודה.

תמונה 6

תמונה 7

בנוסף לסביבת העבודה המשרדית, נבחין כי אצל המפתחים נהוג סגנון לבוש קליל יותר, והגאדג׳טים הפזורים בסביבתם ומסייעים להם הם מכשירים אלקטרוניים וכלי כתיבה, ולא כלי נשק, מה שהופך אותם כנראה ל-cultural fit יותר טוב. הדבר מועיל גם לשימור עובדים לאורך זמן: בעתות משבר וכעס הם יהרגו את השכנים שלהם הרבה פחות מהר, כי אין להם את האמצעים המתאימים למלאכה.

עד כאן להפעם. אני מקווה שהצלחתי להסביר מה ההבדל בין נינג׳ה ובין מפתח תוכנה.

חשוב להעיר כמובן, שתמונות הן כלי מוגבל ובשום אופן אינן מספיקות כדי להעריך את כישורי המועמדים ולזהות את המועמד/ת המתאים/ה לתפקיד, אך אלה האמצעים העומדים לרשותנו במסגרת זו. בראיונות עצמם תצטרכו לבחון את כישורי אמנות הלחימה של המועמדים והמועמדות בצורה יותר מקיפה ויסודית, ולהחליט האם הם אכן ברמה המתאימה עבור החברה שלכם.

נתראה בפוסט הבא, ״מצאו את ההבדלים: מתכנת או תותח?״

6 תגובות בנושא “מצאו את ההבדלים: מתכנת או נינג׳ה?”

  1. התמונה בראש הפוסט היא בכלל של סמוראים! אני חד כמו נינג'ה, אותי אי אפשר לבלבל בקלות!

  2. יש לציין רק שהתיאור "נינג'ה" אינו סופרלטיב, צורת הסופרלטיב התקנית לנקבה היא "נינג'יסימה", ולזכר "נינג'יסימוס".

  3. אגב, תמונה שלוש כוללת תיאור ארכאי שפחות נפוץ כיום: מכשף או מכשפת קוד.
    אם כי סיכוי טוב שהתמונה היא לפני שהיא הייתה מכשפה ואז הדילמה עוד יותר מורכבת.

    1. כן, זה עוד מהעונה הראשונה. היא מכירה מישהו בצ'אט ונורא מתלהבת ממנו בהתחלה, אבל זה לא נגמר טוב.

  4. בתור מתכנת שהוא גם נינג׳ה (יש לי את התעודות להוכיח שעברתי את ההסמכות המתאימות!) אני מודה לך מקרב לב על הפוסט.
    החיים הכפולים הללו הם לעיתים מבלבלים, ולא פעם מצאתי את עצמי מגיע למשרד כנינג׳ה ובמקום לכתוב קוד זרקתי עוגיות כאילו היו שוריקנים. וקרה, אני מודה, שהופעתי לאימון נינג׳ה חמוש במקלדת. מביך ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × 1 =