מצאו את ההבדלים: מתכנת או תותח?

בפוסט הקודם עמדנו על כמה מן ההבדלים בין מתכנת לנינג׳ה. הפעם ננתח את הבדלים בין מתכנת לתותח וננסה לברר: האם קיים קשר אימננטי בין יכולותיהם הקטלניות של תותחים ונינג׳ות ובין הכישורים הנדרשים ממפתח/ת תוכנה? מה דומה ומה שונה?

כידוע, הדרישה לתותחים בשוק העבודה, ובפרט בהייטק, נמצאת כיום בשיאה. הרי לנו התראת לינקדאין טריה ורעננה:

עולות כמה שאלות:

  • האם השנים שבילינו בשיעורי ספרות הטמיעו בנו דחף לשלב מטאפורות בכל טקסט שאנו מוציאים תחת ידינו, ובכלל זה מודעות דרושים?
  • האמנם מדובר במטאפורה, או אולי בסופרלטיב?
  • ואיך בכלל מתאפשר השימוש בשם עצם, כמו ״תותח״, בתור שם תואר – מה פשר הטשטוש הזה בין חלקי הדיבר?

מעבר לשאלות הספרותיות והלשוניות החשובות, עולה גם שאלה סוציולוגית: האם האימוץ של טרמינולוגיה מיליטריסטית אל תוך שוק העבודה תורם ליצירת תרבות עבודה חיובית, תומכת ואינקלוסיבית? והתשובה היא: כן, ברור, מי לא אוהב מלחמה.

אך מהי בעצם ״מפתחת תותחית״? טרם הסברנו. ובכן, התותח והמתכנתת (מימין לשמאל) נראים באופן טיפוסי כך:

נכון, במבט ראשון קשה להבדיל ביניהם. נמנה כעת כמה הבדלים חשובים:

הבדל מס׳ 1: רואים שהמפתחת נמצאת במפגש לימוד של ארגון She Codes, והתותח לא. המציאות המפתיעה היא, שהתותח לומד בכלל מדעי הדשא.

הבדל מס׳ 2: כידוע, המילה ״תותח״ משמשת כתיאור חיובי לאדם, אבל גם כתיאור ניטרלי לתותח. כלומר, יש תותחים טובים יותר וטובים פחות, אך אדם שמתואר כתותח הוא לא טוב פחות, הוא רק טוב יותר. מדוע? מכיוון שעבור תותח זה לא הישג מיוחד להיות תותח, אבל עבור בן אדם זה כן הישג מיוחד, כי הוא אמור להיות בן אדם ובמקום זה הוא תותח.

הבדל מס׳ 3: תותח מיועד להריגת אנשים במלחמה. מתכנתת מיועדת להריגת באגים בקוד. אבל הנה מורכבות עדינה שחשוב להתעכב עליה: מה ההבדל בין אנשים לבאגים? במקרה של אנשים, כשהורגים אחד, בדרך כלל לא מתגלים עוד עשרה שבעצם היו מאחוריו כל הזמן הזה.

הבדל מס׳ 4: התותח עשוי להיות מוצג לראווה בכיכר מרכזית, ואילו המפתח אינו מוצג לראווה כלל:

הבדל מס׳ 5: התותח יורה פגזים. המפתח, במידה והוא איש UI, יורה איוונטים. במילים אחרות, הטכנולוגיה של תותחים מיושנת בהשוואה לזו של מפתחי תוכנה.

סיכום, מסקנות וכיוונים למחקר עתידי

עד כאן להפעם. בפוסט זה מניתי את ההבדלים העיקריים בין תותח לבין מתכנת. בקצרה: הם ממש לא נראים אותו דבר. והם גם לא עושים אותם דברים.

בשל קוצר היריעה, לא נוכל להידרש במסגרת זו לשאלה חשובה אחרת: מה ההבדל בין ״מפתח תותח״ ל״מפתח נינג׳ה״? האם המפתח התותח הוא רועש ועוצמתי, בעוד שהמפתח הנינג׳ה הוא זריז, שקט ואף פעם לא רואים אותו במשרד?

ומה באשר למפתח רוקסטאר? האם הוא מזריק סמים ומנפץ גיטרות בעבודה, ובאיזה אופן זה תורם לקידום הצרכים הטכנולוגיים של הארגון?

אם יתאפשר לנו לקבל תקציבי מחקר נוספים, נוכל להמשיך לפרסם מאמרים בנושאים אלה.

3 תגובות בנושא “מצאו את ההבדלים: מתכנת או תותח?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seven − 4 =